Hieronder een overzicht van alle nieuwsberichten.




Nieuwsbericht December '15

In onze maandbrief van oktober/november hebben we er al over gesproken dat het plan was de 232 en de stalen D tezamen de loods in te krijgen. Dat is uiteindelijk met veel moeite gelukt, zij het niet zonder enige aanpassingen. De eerste proef leerde ons dat de 232 net niet genoeg naar binnen kon om ook de “stalen” onder dak te krijgen, want opnieuw kwamen we die akelige 5 cm ruimte tekort. Op de rails in de loods was echter, naast de “eindbalk” een tweede set “eindblokken” gelast. Na zorgvuldig meten bleek dat wanneer wij deze zouden verwijderen: 1. de sik met de buffers niet tegen de achterwand zou komen.

Lees hier het hele nieuwsbericht.


Nieuwsbericht Oktober/November '15

Na het herstarten van de motor begin september (waarvan wij gemerkt hebben dat zeer velen dat op onze website bekeken hebben) zijn wij natuurlijk niet achterover gaan leunen. Inmiddels is er alweer heel veel vooruitgang geboekt met de werkzaamheden die er voor moeten zorgen dat de restauratie van onze locomotor volledig zal zijn. De onderkanten van de motorluiken waren behoorlijk aangetast (eigenlijk geen wonder na 80 jaar dienst in weer en wind) en zijn hersteld. Onze Ronald is behoorlijk trots op zijn werk en daar heeft hij alle reden toe, want de luiken kunnen er nu weer vele jaren tegen.

Lees hier het hele nieuwsbericht.


Nieuwsbericht September '15

Na de schenking van de olie door Oliehandel Klaas de Boer uit IJmuiden werden direct plannen gemaakt om onze “sikmotor” weer op gang te krijgen. Omdat daarvoor de oliedruk- en temperatuurmeter geplaatst en aangesloten moesten worden werd dat gelijk aangepakt. Dat dit weer leuke plaatjes opleverde mag blijken uit de bijgaande foto’s. Als datum voor het starten werd, in eerste instantie, 5 september aangewezen. In agenda’s werd deze datum genoteerd, vrij van werk (en/of vrouwelijke wederhelft) gevraagd en werden tevens plannen gemaakt om dit heugelijke feit vast te leggen. Toen was daar echter ene meneer Murphy die als zo vaak “roet in het eten gooide”.

Lees hier het hele nieuwsbericht.


Nieuwsbericht Augustus '15

De maand juli is voorbij en ook al een stukje van de maand augustus. Zoals al zo vaak gezegd; de zomermaanden zijn niet onverdeeld in ons voordeel. Echter een plezierige bijkomstigheid is dat we regelmatig van “de vakantiegangers” mooie beelden toegestuurd krijgen. Niet alleen Middellandse zeeën enz, maar deze keer ook foto’s uit Japan. Daaronder ook “spoorsfeerbeelden” want ja ook daar hebben ze “treintjes”. Vele beelden hebben we daarvan mogen ontvangen want daar ga je niet voor een weekend heen. Even een tweetal plaatjes om aan te geven hoe dat er daar in het “land van de rijzende zon” er uitziet. Naast hypermodern ook oud materieel.

Lees hier het hele nieuwsbericht.


Nieuwsbericht Juli '15

Veel te lang heb ik door persoonlijke beslommeringen geen mogelijkheid gehad om de maandbrief van onze vereniging te schrijven. Ook mijn vervanger zag, geplaagd door studie en eindexamens, niet steeds kans deze te maken. Hiervoor onze welgemeende excuses met de toezegging dat wij vanaf nu meer ons best zullen doen om u over de activiteiten te informeren. Gelijk maar een nieuw jasje voor onze (die vanaf nu ‘Nieuwsbrief’ heet) maandelijkse informatie om dit voornemen te onderstrepen. Terugkijkend op de afgelopen maanden, om een zo compleet mogelijk beeld van de ontwikkelingen te geven, werd mij duidelijk waarom het zo langzaam gaat.

Lees hier het hele nieuwsbericht.


Nieuwsbericht Maart/April '15

Zoals u wellicht heeft gemerkt is het maken van de maandbrief er de laatste tijd een beetje bij ingeschoten. Kees heeft het druk en zodoende neem ik, Koen, deze taak voorlopig over. Via deze weg nog even.. Kees; bedankt voor alle maandelijkse verslagen tot nog toe! In de afgelopen maanden is er wat minder werk verzet aan de sik dan dat we aanvankelijk hadden gehoopt. Dit in verband met vakanties, werk, ziekte of andere omstandigheden. De keren dat er wel opkomst was is er dan ook flink doorgeklust om zo ver mogelijk te kunnen komen! De generatorhuif, die bij de vorige maandbrief in z’n nieuwe kleurtje stond te pronken, is inmiddels over de generator heen geplaatst.

Lees hier het hele nieuwsbericht.


Nieuwsbericht Januari '15

Het nieuwe jaar is alweer een maand oud. De opkomst van onze groep medewerkers was heel goed en het is dan ook daarom dat wij behoorlijk wat vooruitgang geboekt hebben. Bij de maandbrief van december had ik al foto’s laten zien van de uitstekende staat van het binnenwerk van de motor en een compliment voor de motorbouwkunst van de firma Stork is volledig op zijn plaats. Het werd ons echter snel duidelijk dat, als wij de carterpan af wilden nemen wij genoodzaakt zouden zijn het hele motorblok inclusief de generator van het frame te moeten tillen.

Lees hier het hele nieuwsbericht.


Nieuwsbericht December '14

Terugkijkend lijkt het jaar wel korter geweest dan anders. Dat komt natuurlijk doordat het werken aan onze locomotor veel langer duurt dan verwacht, waardoor het jaar voorbijgevlogen is. Van “de roestplekken wegwerken en een schilderbeurt geven” zijn wij, zoals wij al vaker aangegeven hebben, terechtgekomen in een meer dan volledige opknapbeurt. Veel moet er nog gebeuren, maar wij zijn alweer volop aan het terugplaatsen van de afgenomen en apart behandelde onderdelen. Naast de reeds eerder gemelde zaken zijn daar nu ook de zandkasten aan de voorzijde en de ramen in de cabine bijgekomen.

Lees hier het hele nieuwsbericht.


Nieuwsbericht November '14

De maand november is vrij rustig verlopen, er is rustig al wat gekeken naar het beurzenprogramma van 2015. Wanneer over de beurzen een definitief besluit is genomen, nemen we een lijstje op in de volgende maandbrief. Op 1 november is de accukist van de 232 opgeschuurd en in de gele aflak gezet. Dankzij het vakkundige schilderwerk, en de zachte temperaturen, was één laag verf al helemaal strak en dekkend. Veder is de van binnen geschilderde generatorhuif overeind gezet, om van buiten verder aangepakt te worden. Het plaatmaterieel bovenop zal wat aandacht nodig hebben, maar verder is de huif in redelijk goede conditie.

Lees hier het hele nieuwsbericht.


Nieuwsbericht September/Oktober '14

Op 20 september 2014 was het 175 jaar geleden dat de eerste trein in Nederland reed en wel tussen Amsterdam en Haarlem. NedTrain haarlem zou deze dag ook open huis houden, waar materieel van "buiten" ook een grote rol zou spelen. Direct werd geopperd: ‘als wij nou eens...’, want wij en ons materieel hebben immers een relatie met Haarlem. Sik 232 had als standplaats Haarlem, de Stalen D is gebouwd in Haarlem, de 180 is verbouwd in Haarlem en de loods en onze club zijn in Haarlem. Wij kozen er dus voor te proberen daar een plekje te krijgen, om zo de BSH en het materieel wat meer onder de aandacht te brengen.

Lees hier het hele nieuwsbericht.


Nieuwsbericht Augustus '14

Eind juli en begin augustus is begonnen met de ‘vergrijzing’ van de 232, zoals u heeft kunnen lezen in de vorige maandbrief. Op 9 augustus werd het laatste stukje sik in de grondverf gezet, en werd tevens de eerste pot met donkergrijze verf geopend. Het dak van de cabine werd stofvrij gemaakt; iets wat na maandenlang slijpen en schuren in de loods hard nodig was, en na een ontvetbeurt was het moment van de waarheid aangebroken, waarop het eerste stukje definitieve kleur op de loc gesmeerd kon worden. Nu de aftrap was gedaan, werd de volgende zaterdag benut om alle grijs behorende 'accessoires' op de achterste bufferbalk, zoals de buffers, haak en stangen, grijs te maken.

Lees hier het hele nieuwsbericht.


Nieuwsbericht Juli '14

De maand juli is voorbij en ondanks wat vakantieleed (veel gemis van mensen) is er weer behoorlijk veel werk verzet. Deze voortgang kunnen we dan ook een beetje trots op de bijgaande foto’s laten zien. Eerst de buitenkant van het frame en het machinistenhuis helemaal schuren. Bij de voorkant van het machinistenhuis was dit goed nodig, er was veel oneffenheid en vuil aanwezig. Het motto was daarbij: ‘mooi kaal is niet lelijk’. Na stofvrij maken werd daarna de gehele buitenzijde in de grondverf gezet. Er werd begonnen met het dak en zo naar beneden gewerkt. De verandering was groot en in tegenstelling tot de eerdere werkzaamheden van slijpen en schuren, heel goed te zien.

Lees hier het hele nieuwsbericht.


Nieuwsbericht Mei/Juni '14

Vorige maand hadden we nog geen foto van de voortgang aan de zijkanten van het onderstel, maar daar kunnen we nu wel in voorzien. Alles wat kaal gemaakt is, is in een “hecht-primer” gezet. Het is daarbij voor ons gunstig dat wij voor verlichting de roldeur open moeten laten staan (de paar tl-lampen aan het plafond zijn voor goede verlichting onvoldoende) want, alhoewel niet schadelijk, het stinkt behoorlijk. Ook de voorkant is reeds onder handen genomen en is inmiddels klaar om in de primer gezet te worden. Het geheel zal vervolgens geschilderd moeten worden in grondverf, om een egale onderlaag te krijgen als de deklagen (geel/grijs) aangebracht gaan worden.

Lees hier het hele nieuwsbericht.


Nieuwsbericht April '14

Het werk aan de 232 vordert gestaag en er wordt iedere werkdag behoorlijke vooruitgang geboekt. Het machinistenhuis is van binnen geheel van verf en roest ontdaan en staat inmiddels volledig in de primer. We zouden al met het afschilderen hiervan kunnen beginnen, maar we hebben nog teveel slijp-, schuur- en stoffig werk om dat reeds te doen. En ook de vloeren moeten nog gedaan worden. Verder dus maar weer en daar is dan ook al aan begonnen. De aspotten aan de buitenzijde zijn schoongemaakt, van oude verf ontdaan (een monnikenwerk), en ook van primer voorzien.

Lees hier het hele nieuwsbericht.


Nieuwsbericht Maart '14

De maand maart is voorbij gevlogen. Naast de zaterdagen en een enkele vrijdag dat wij aan het werk waren aan onze locomotor, waren we ook deze maand weer op een treinenbeurs. Deze keer was dat op 15 en 16 maart tijdens de NH-modelspoordagen die gehouden werden in het gebouw van de Openbare scholengemeenschap Willem Blaeu aan de Robonsbosweg 11 te Alkmaar. Ook deze keer trok onze stand weer vele belangstellenden en opnieuw hebben wij meerdere contacten kunnen leggen die ons hopelijk in de naaste toekomst tot steun zullen zijn.

Lees hier het hele nieuwsbericht.



Nieuwsbericht Februari '14

Een nieuw jaar en dus ook een nieuw begin. Na een langdurige periode van gezondheidsperikelen heb ik het “schrijfstokje” maar weer opgenomen om een verslag van onze activiteiten te produceren. Het jaar begon voor ons met een vliegende start met een stand op de modelspoorbeurs in de “Broodfabriek” in Rijswijk op zaterdag 11 en zondag 12 januari. In tegenstelling tot vorig jaar was er voor deze keer geen sneeuw voorspeld en dat was duidelijk te merken.

Lees hier het hele nieuwsbericht.



BSH op de Nederlandse Modelspoordagen '14

De BSH stond op 11 en 12 januari 2014 met een standje op de Nederlandse Modelspoordagen in Rijswijk. Op deze beurs zijn veel modelspoorbanen en modelspoorhandelaren te vinden. Naast het miniatuurspoor is er ook ruimte voor grootspoor, welke tak van spoor door een aantal stands vertegenwoordigd werd. Het waren twee drukke dagen en we hebben heel veel bezoekers gesproken en geïnformeerd. Wij hebben er van genoten en hopen u nog eens te zien.





Nieuwsbericht December '13

Voor velen is 13 een ongeluksgetal. Persoonlijk ben ik niet bijgelovig, maar ik vind het frappant hoeveel mensen ik gesproken heb die blij zijn wanner dit jaar voorbij zal zijn. Ook wij hebben dit jaar het nodige weer achter de rug. Helaas hebben wij veelvuldig bezoek gehad van het dievengilde, waarbij weer de ramen het meermaals hebben moeten ontgelden en wij ook vele, voor ons kostbare, treindelen zijn kwijtgeraakt. Soms word je daar moedeloos van, maar dan is er toch weer de “harde kern” die onverdroten de zaken weer oppakken en doorgaan. Daar kun je alleen maar blij en gelukkig van worden en weer verder gaan met onze oh zo mooie hobby.

Lees hier het hele nieuwsbericht.


Nieuwsbericht Oktober '13

Op 5 oktober 2013 was het dan zover. De DE-2 180, Sik 232 en de Stalen D 6072 werden van spoor 15 overgebracht naar de sporendriehoek in Haarlem. De 115 van de stichting DE-3 kwam in de ochtend aan in de sporendriehoek waar overleg werd gepleegd en er enkele werkzaamheden aan de 115 werden verricht. Vervolgens werd via station Haarlem (kopmaken) naar spoor 15 gereden, de voormalige aansluiting naar het onderstation. Het bescheiden raccordement rond het onderstation heeft de afgelopen drie jaar dienst gedaan als opstelterrein voor de collectie van de BSH.

Lees hier het hele nieuwsbericht.


Nieuwsbericht December '12

Weer is er een jaar verstreken, een jaar dat opnieuw gekenmerkt werd door vele ups en downs. De 180 is een opvallende verschijning geworden door het “rode jasje” en veel materiaal hebben wij kunnen verzamelen om het verder herstel mogelijk te maken. Met andere verenigingen die ook eigenaar van een DE2 stel zijn is contact gelegd. Door onze deelname aan het wijkfeest hebben we niet alleen onszelf kunnen promoten, maar hebben we daardoor ook met de buurtbewoners en huurders van “het Seinwezen” een betere verstandhouding opgebouwd. De stalen D staat te pronken in zijn “nieuwe” kleur en het herstel van ons treinstel is ook weer enige “stapjes” vooruitgegaan.

Lees hier het hele nieuwsbericht.


Nieuwsbericht November '12

De stand van zaken materieel: In de maanden juli en augustus is de DE2 180 weer wat verder in het rood gezet. Het blijft een optische schilderbeurt maar omdat er op het terrein wat bomen gerooid zijn kwam ons stelletje nog verder in het zicht te staan. Ook aan de Stalen D is weer verder geschilderd. De bakken aan de onderkant zijn zwart gemaakt. Helaas vond “men” het ook weer nodig om ons een onaangenaam bezoek te doen wat ten koste ging van weer een raam. Alsof we om werk verlegen zitten. Over de sikken valt weinig update nieuws te vertellen alleen wat lopend onderhoud. Eén van hen heeft wel een prominente rol vervult op 8 september, maar daarover later meer.

Lees hier het hele nieuwsbericht.


Nieuwsbericht Juli '12

Weer een maand waarin veel gebeurde, maar waar soms weinig over te vertellen valt en vele uren worden besteedt waar achteraf heel weinig van te zien is. Zo hebben wij gelaagd-glas gescoord van een verbouwing bij het UWV te Amsterdam. Heel wat uren zijn wij aan het slepen geweest en wat te denken van een regenbui, waardoor de platliggende glasplaten aan elkaar gingen kleven en bijna niet los te krijgen waren. Het glas is echter ideaal voor ons, zoals al gezegd “gelaagd” (twee lagen glas op elkaar met daartussen een plastic film) en precies op de dikte die wij nodig hebben.

Lees hier het hele nieuwsbericht.


BSH in Rail Magazine

In het Rail Magazine nummer 296 van Juli - Augustus is een artikel opgenomen van de BSH.







Nieuwsbericht Juni '12

Ook deze maand is weer niet onopgemerkt voorbijgegaan. In positieve, maar ook helaas weer in negatieve gebeurtenissen. Om maar positief te beginnen: de ABk-kant van het treinstel is geheel rood gemaakt en de biezen zijn erop aangebracht. Voordat ik opmerkingen krijg zal ik zelf dit even melden. Ook ik heb gezien dat de crème lijn aan de bovenzijde bij de deur niet doorgetrokken is en wij zullen dat dan ook zo spoedig mogelijk aanpassen.

Lees hier het hele nieuwsbericht.



Nieuwsbericht Mei '12

Gestaag gaat het werk aan ons materieel door. Nu de 180 voor het grootste deel leeg is mag daar weleens bij stilgestaan worden en daarom alle lof voor ieder die daaraan meegeholpen en gewerkt heeft en nog mee bezig zal zijn! Eenzelfde verhaal kan verteld worden over de stalen D, want er is inmiddels al heel wat tijd gaan zitten in het “schilderklaar” maken van het treinstel. Het dak (wie kijkt daar wel eens naar) en ook de zijwanden zijn eerst geschuurd, in de Oatrol gezet (een roestwerend middel) waarna het schilderen pas gedaan kon worden.

Lees hier het hele nieuwsbericht.



Nieuwsbericht April '12

Over de maand april is eigenlijk niet zoveel te vertellen. De Stalen D is aan één zijde vrijwel helemaal in groen afgeschilderd en ook aan de binnenzijde zijn er al wat wanden gedaan. Even wat plexiglas in de raamopeningen zetten is ook weer zo’n kreet die in de praktijk heel anders blijkt uit te pakken. Onder invloed van het zagen smelt namelijk door het heet worden van het zaagje het glas gewoon weer aan elkaar vast en moet je er nog een paar keer doorheen.

Lees hier het hele nieuwsbericht.



Nieuwsbericht Maart '12

Toen ik het voorstel deed voor een rode 180 en om alvast één “kop” als blikvanger te schilderen, werd mij gevraagd hoe lang het zou gaan duren voordat dat klaar zouden zijn. Drie weken heb ik toen gezegd en dat was serieus bedoeld, maar al snel kwam de wens om maar beide “koppen” rood te maken, zodat uit beide richtingen hetzelfde beeld te zien zou zijn. Maar ja; wie A zegt moet ook B zeggen.

Lees hier het hele nieuwsbericht.




BSH in het Nieuws

"Terug naar de toekomst met Beijnes"

Lees hier het artikel in het Haarlems Dagblad.






Nieuwsbericht Februari '12

Onderweg naar Haarlem had ik gezien dat het 7 graden onder nul was. Duncan had echter voor ons reeds om half tien de kachel in de “D” aangestoken, zodat toen ik binnenkwam de verblijfsruimte al lekker warm was. Koffie, maar op de banken gaan zitten viel een beetje tegen, het skai was nog steeds erg koud aan de billen. Er zou een nieuwe vrijwilliger komen en wij zouden eerst even met hem kennis maken en “bijpraten”.

Lees hier het hele nieuwsbericht.



Nieuwsbericht Januari '12

De eerste maand van het nieuwe jaar ligt alweer achter ons. Op zich hadden we het weer voor wat betreft de kou gelukkig mee, maar de enorme hoeveelheid regen gaat ons nu toch een beetje parten spelen. De houten platen die in de raamomlijstingen zijn gezet zijn niet echt waterdicht. Ze raken verzadigd van vocht en aan de randen (die niet echt afsluiten) komt ook water binnen. Nou valt de hoeveelheid alleszins mee, maar we kunnen door deze “raamdichting” ook niet ventileren. Het gevolg is dat het behoorlijk vochtig in het treinstel is geworden, wat weer is terug te vinden op plafonds en wanden.

Lees hier het hele nieuwsbericht.



Nieuwsbericht December '11

"Van uitstel komt afstel", hoe waar dit gezegde is heb ikzelf aan den lijve kunnen ondervinden. Ik trek meteen het “boetekleed” aan voor het niet verschijnen van de maandbrief. Wij waren in afwachting van een voor de WIJS uiterst belangrijke ontwikkeling die echter maar niet afkwam. Steeds weer stond de maandbrief op stapel en dachten wij dat het zover was dat we daarmee naar buiten konden komen, maar steeds weer gebeurden het net niet. Het verheugd ons zeer dat wij eindelijk kunnen melden: DE STALEN D IS IN HAARLEM.

Lees hier het hele nieuwsbericht.



Nieuwsbericht Augustus '11

Door het in de brandbak verwijderen van het linoleum en vervolgens de houten vloerplaat hebben we zicht gekregen op wat zich hieronder bevind. Als eerste kurk; een afdeklaag die op de Lewis golfplaten rust én op de opvulling (ook kurk) wat tussen de golven zat. Ik zeg expres zat, want hier was de brandschade nog het duidelijkst te zien. Was de vloerplaat op stukken aardig verbrand, het kurk daaronder was volledig verkoold. Wat een bende om dat weg te ruimen en dus weer petje af voor Mike en Duncan die dit klusje toch maar weer geklaard hebben. Na het helemaal schoonmaken werd zichtbaar dat de vloer niet helemaal “bol” stond, maar dat bij twee metalen strips die op de Lewisplaten waren gelast de bodem omhoog gekomen was.

Lees hier het hele nieuwsbericht.


Nieuwsbericht Juni'11

De voedingskabel die altijd op de grond lag hebben wij via de bomen omhoog gebracht. Het voordeel daarvan is dat “onverlaten” (dit zouden natuurlijk ook gewoon dieren kunnen zijn) nu niet even de stroom naar het treinstel kunnen onderbreken, door simpelweg de stekkers uit elkaar te halen. Helemaal ideaal is het nog niet want het “duckttape” wat de stekkers waterdicht af moet sluiten, begint al weer los te laten dus dat moet nog verbetert worden. Ook hebben we de wand boven de motor (branddeel) recht gemaakt. Wat een klus om dit “koud” te doen en wat een herrie wanneer je aan het “kloppen” bent. Het was behoorlijk veel werk (waar je zoals ik al eerder zei niet zoveel van terug ziet) maar uiteindelijk konden we vaststellen dat dit deel nu verder aangepakt kon worden.

Lees hier het hele nieuwsbericht.